Mindre motstånd och snabbare tömning av sittbrunnen?

Självlänsarna på surfskis kan se lite olika ut. Epic V12:an jag testade hade en bailer från Andersen motsvarande såna som man ser i segeljollar. Den modellen går att öppna och stänga. Min Fenn Elite har ett hål med en läpp över hålet på utsidan (scupper) och sen finns det även modellen som visas i videon nedan: ett håll med läpp över hålet på utsidan men där vaken bakom läppen fyllts ut med en ”bullet”.

Den här video väcker en tanke om att kanske fylla ut vaken med en ”bullet” bakom läppen på min Elite SL. Tycker det hummar och brummar en del. Sen om det ger mindre motstånd och bättre tömningseffekt kan man fundera över. Gissar att såna här ”bullet”-prylar går att köpa löst någonstans. Lägger idén i bakhuvudet till senare så får man se vad som händer. Alltid kul med tänk och idéer.

7 svar på “Mindre motstånd och snabbare tömning av sittbrunnen?”

  1. Den typen av bailer som visas är uppfunnen av Red7 och används av ett antal tillverkare bl.a Knysna Genius och Carbonology Sport. Carbonology har gjort en vidareutveckling av bailern som jag dock inte sett ännu, men den skall förhindra vattnet för att komma in vid stillastående så du har tom båt vid starten. Lösningen är extremt effektiv och vanligast är att ha två stycken vilket gör att man i princip aldrig har vatten i sittbrunnen. Det fanns innan en beskrivning av effektiviteten på nätet men den verkar ha försvunnit. En Anderson bailer ger med sin form ett onödigt stort motstånd och det är ganska underligt att de monteras på surfskis.

  2. Att göra länsarna effektivare (”snabbare tömning per motstånd”) är ju en viktig grej. En annan del av problemet jag funderat på är minska den mängd vatten som kommer in. Med mindre vattenintag kan man klara sig med mindre läns => mindre vattenmotstånd (alternativt: hålla en stängbar läns stängd mer). Jag undrar därför om vi kanske så småningom kommer att få se surfskin med mer övertäckta sittbrunnar. Något i stil med van Dusen Mohican, t.ex.? (http://www.composite-eng.com/boats/van-dusen-kayaks/mohican-construction). Kanske rent av lite sarg vid främre kanten? Kanske t.o.m traditionella kajaksittbrunnar + kapell med roll som primär räddningsmetod blir populära för oceanracing någon dag?

    1. Det finns väl redan en hel del av den typen? JKK till exempel, mycket trevliga båtar.

      Att det kommer in vatten i surfski är väl inget större problem, det är ju ändå en vattensport. Ofta kan man ju hålla länsen stängd hela pass dessutom.

  3. Ja, det finns, men deras popularitet (åtminstoine i oceanracing sammanhang) är minimal i jämförelse med surfskin med helöppen sittbrunn.

    1. Japp, jag förstår varför. Hade faktiskt en Carbonkayaks (kopia på JKK), mycket bra men surfski är bättre.

      1. Får man vara nyfiken och fråga på vilket sätt du upplever surfski som bättre? Var det uttryckligen sittbrunsarangemanget du föredrar med surfskin, eller hade Carbonkayaken sämre skrov eller så?

        (Missförstå mig inte här – jag har inget emot surfskin. Jag är bara nyfiken på de olika alternativen)

  4. Carbonkayaks skrov påminner väldigt mycket om en surfski. Den jag hade sålde jag, den vann senare i Åre.

    Helt klart föredrar jag sittbrunnen på surfski. Jag har inget emot att vågorna kommer och slår över benen, känns bara kul med vattenkontakt.
    Känner mig också tryggare, skulle man gå runt så är man igång mycket snabbare än med en sittbrunnskajak.

    Sen är rodret på en surfski placerat en bit under skrovet, inte så många havsracers med det. Ger en fantastisk kontroll.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.