Toppning – Hur gör man?

VasaloppetHur får man egentligen fart på en medelålders gubbkropp? Den frågan klurar jag som bäst på. Nästa måndag på min 41-årsdag står jag om allt går bra på start för mitt femte Öppet Spår. Åkte mitt första på 30-årsdagen.

När jag simmade för ett halvt liv sen var toppning en ganska enkel sak att lyckas med. Grundträning. Näst sista veckan grishård träning. Sista veckan fartlopp tisdag och onsdag sen vila. Toppen kom på fredag-söndag. Bommade nästan aldrig. Numer vette fasen hur man hittar rätt.

Kör en ny modell i år igen och ser om den funkar. Har tränat bra hela hösten och vintern. Ca 9-11 timmar/vecka. Förra veckan dämpad jag intensiteten ett snäpp men behöll volymen. Denna vecka släpper jag ytterligare på intensitet och volym. Kommer köra sista hårda passet på onsdag eller torsdag. Sen vila tills på måndag. Med undantag för lite lugna skidtester på lördag kanske.

Så får vi se om det funkar?

Vasaloppets hemsida >>

2 svar på “Toppning – Hur gör man?”

  1. Är inte den traditionella modellen att minska volym men bibehålla kvalitet för att inte tappa fart?

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.