Fingerrehab med handstärkare

Handstärkare från Clas OhlsonDe senaste åren har jag i perioder haft ont i fingrarna av paddling. Jag blir öm i fingerlederna och det stör. Har haft problem med både höger och vänster hand. Problemen har även uppstått vid styrketräning.

Nu har jag skaffat en handstärkaren från Clas Ohlson. Den är ställbar från 10-40kg. Så det går att variera motståndet ordentligt. Tanken är att använda den som förebyggande träning innan och under säsong. Förhoppningsvis ska jag klara mig från bekymren med fingrarna på så sätt.

Vet inte: Kanske är problem med inflammerade fingerleder ett vanligt problem för paddlare?

Handstärkaren på Clas Ohlson >>

15 svar på “Fingerrehab med handstärkare”

  1. jag har haft mycket problem med detta och då framförallt i långfingrarna. Jag var och körde någon form av laserbehandling som kostade mer än den smakade. Har du hört att handstärkare ska funka som förebyggande?
    Stretching av händer/ fingrar efter paddling skulle tydligen vara bra men vem har tid att stretcha!? ;)

    1. Det är en ren chansning från min sida att detta skulle funka. Grejen kostar 99 sek och min tid i soffan framför tv:en är gratis :-) Skämt å sido så kan jag lite provocera fram samma typ av ömhetskänsla med handstärkaren som jag får av paddling. Så jag tänkte att jag kan testa typ.

  2. Sådana sympton kan också komma om man håller för hårt-krampaktigt runt paddelskaftet. Testa och släpp lite på trycket…
    Lycka till:)

  3. Jag vet inte hur du har det (svårt via internet). Men jag vet att ”vi klättrare” har fingerskador typ hela tiden… Well, det är ett vanligt problem helt enkelt. Och paddlingsdraget är ju inte helt olika klättringsdraget. Och jag är inte helt säker på att klätterfolket kör handstärkare som rehab. Kolla gärna in (sök eller fråga) på klättringsforumen; utsidan.se eller 8a.nu.

    En annan sak; mina egna skador i underarmen och i tummen har sina orsaker kring skuldra respektive nacke. Det är jag och min/a vårdgivare rätt säker på.

    Ibland kommer skiten helt enkelt uppströmsifrån…

      1. Har själv haft en del problem vid paddling med fingerleder.
        Fick akupunktur mot det och han som gav det sa att problemet satt i underarmen och fick nålarna där.
        Tror själv på styrketräning som förebyggande träning, genom att rulla skivstång ut på fingrarna när underarmarna är uppstödda på låren.
        Det i kombination med stretch, massage av underarmarna och framförallt ett lösare grepp ska hålla mig symptomfri i år..

  4. Lars, jag tror inte att den typen av pryl är rätt för den typen av problem du beskriver. För ett antal år sedan klättrade jag seriöst och precis som Patric beskriver så är fingerproblem standard bland klättrare. Min erfarenhet är att den typen av prylar gör att du blir ”skaka hand” stark, men inte fingerstark. Förslag på alternativa övningar:
    – Klättra! Tar visserligen mycket tid men är kul =)
    – Stretcha! Gör underverk för fingerproblem
    – Skaffa en hink med finkornig sand. Kör ner handen tills handleden är täckt. Öppna och stäng fingrarna/handen. Ruskigt bra övning eftersom du då även stärker förmågan att öppna fingrarna, dvs får mer balans i de musklerna.

    Om det är för tungt med finkornig sand så prova något annat som är trögflytande eller fyll upp hinken med vatten så sanden flyttar lättare på sig. Detta är en övning som verkligen stärker fingerlederna och fingerstyrkan på ett sätt som en handstärkare aldrig kan göra. Prova!

    1. Får nog börja med näven i kokade makaroner. Kontorsfingrar som man har! Cool övning. Det är väl bara att vänta på att permafrosten släpper så man kan springa till någon strand och hämta sand :-)

  5. Hjälper inte handstärkaren , stretch eller sand hinken så är
    friskvårdens tid förbi ! Alternativet är att du blir inskriven i sjukvården och ta sig ur den med hälsan i behåll är inte lätt dom
    och läkemedels industrin vill gärna se Dig som livs lång kund
    med ett ständigt behov av recept och piller .

  6. Jag hade fruktansvärt ont i mina fingerleder i vintras vilket gjorde att jag fick lägga all skidåkning på hyllan och det var senknarr. Överansträning visade det sig!

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.