Jag har äntligen fått tag i någon som kan hjälpa mig med dynojet i Göteborg, eller närmare bestämt i Borås hos Henrik på MC Team1. Här finns nämligen verkstadsutrustning med en dynojet bromsbänk där fördelarna är många. Här kan man effektmäta och därmed också optimera sin MC, för vem vill inte göra det?
Behöver alla optimera sin motorcykel? Har man exempelvis bytt avgaspipor på sin MC så ändras förhållandena i motorn mot vad den egentligen är inställd för. De motorcyklar som exempelvis också har förgasare köper man ett helt dynojet-kit till som innehåller allt från munstycken, till nålar och fjädrar. Därefter så sker själva injusteringen av dessa grejer i en bromsbänk, och allt detta finns med andra ord oss MC Team1 i Borås, bara 45 minuter från Göteborg.
Användningen av dynojet bromsbänk
Ja men det är klart att det krävs lite utbildning, men det här behöver inte du tänka på. Har man en motor med insprutning så finns det en power commander, som är en databox som kopplas in i befintligt tändsystem. Därefter så mappar, eller justerar, själva pnsrutningen för bästa effekt i själva accelarationen. Mappningen gör man i dynojetbänken och består av att man optimerar värden via själva databoxen. Detta gör att man i sin tur får en motorcykel som ofta både får bättre toppeffekt men väldigt ofta också ett jämnare effektregister som din MC helt ekelt mår väldigt bra av. Det kan låta som mycket snack kunskap men det enda du behöver veta är egentligen att det finns dynojet nära Göteborg och det är närmare bestämt i Borås på MC Team1 och du kan känna dig riktigt trygg att lämna in din pärla för lite omhändertagning här!