En helt vanlig torsdag

Har kommit igång på paddelmaskinen igen efter en hel del skidåkning under Jul och Nyår. Rätt skönt faktiskt att kunna träna inne. Idag var det 15 grader kallt ute.

Dagens pass
– 10min uppvärmning
– 8x4min r:1min @13-13,4km/h
– 5min nedvarvning
– 15min styrketräning

Lurar lite på när tävlingsprogrammet för 2018 kommer fram. Är lite fyniken på vad det finns att köra för lopp.

På skidor i stugan under Julhelgen. Nya klubbkläder för i år. Snygga tycker jag.

190-200W

Blev ett pass på paddelmaskinen igår. Uppskattar att ha effekt/fart på display, det går så mycket lättare att pressa sig då.

Efter jobbet var jag först upp på Södra Berget och höll ett pass för några åkare i vår skidklubb. Riktigt roligt att hålla träning då kidsen är träningsglada.

Sen hem och ut i Atletklubben i garaget.

Passet
– 10 min uppvärmning
– 2×4 min
– 2×3 min
– 2×2 min
– 2×1 min
– 5 min nedavarvning
– Hela intervallserien i typ 190-200W. Mycket sviiiiid.

Enarmsarmhävning i rem

Testade en ny liten styrkeövning i atletklubben igår. Ett alternativ till vanliga armhävningar eller bänkpress. Måste säga att jag gillade övningen.

Spana in videon så ser ni hur övningen går till. Jag fick stötta en del med armen som inte är i remmen. Vore lite läckert om man kunde lära sig enarmsarmhävning utan stöd.

Några fördelar
– Man kan köra övningen hemma
– Relativt tung övning
– Kräver inga vikter eller komplicerad utrutning
– Man måste stabilisera axeln
– Man aktiverar core-muskulaturen

Bunkerpass innan fredagsmys

Snodde ihop denna rulle efter gårdagens pass i garaget. Väldigt mycket enklare nu än när jag skaffade min första GoPro för ett par år sedan.

Passet
– 10 min uppvärmning
– 2×2 min uppvärmningsintervaller @12,5km/h
– 2x3min
– 3x2min
– 4x1min
– 5x45s/15s
– Intervallserien låg på 13,4-14km/h
– 10 min nedvarvning
– 25 min styrka

Glidkudden räddar ryggen

Hur många gånger har man inte kommit fram efter en dags turpaddlande och svurit tyst över hur tung kajaken är att få upp på land, utan repor och skador?! Trött i kroppen är det lätt att man lyfter krokigt och snett och gör illa sig. En glidkudde räddar ryggen!

När jag var hos Magnus på Kajakspecialisten, för att hämta min VKV Elite, så talade sig Magnus varm för glidkudden. Jag ska erkänna att jag var lite skeptisk. Men jag lät mig övertalas. Köpte med mig en glidkudde hem.

Magnus sa att ha brukade ha glidkudden på akterdäck och när han kom fram så kastade han den i land och sen klev har ur, la glidkudden till rätta och drog upp kajaken. Jag har testat detta och det funkar väldigt väldigt bra. Ångrar inte att jag skaffade glidkudden. Ryggen mår gott och kajaken mår gott. Toppen!

Dåligt med glamour i bunkern

…det är bara att erkänna! I bunkergaraget finns ingen glamour. Ordet är inte uppfunnet i den miljön än. Där ute finns bara svett, arbete och elände.

Körde ett klassiskt ”tänk inte känn inte” pass idag. Klev bara i träningskläderna, reflekterade inte så mycket över var kroppen och knoppen sa. Sket i uppvärmningen. Matade av 10km i ett stadigt tempo. Svttades som en gris. Höll på att koka över. Gött! Mosig i slutet med inte färdig.

Tid på 10km i tempo tydligt under mjölksyratröskeln: 48:15

Träning vecka 47

Sista veckorna har det gått tungt med tränandet. Motiovation på låg nivå kombinerat med mycket resande, inget bra recept. Har ändå försökt hinna få in mycket rörelse i vardagen då jag vet att jag mår bra av det.

Måndag: 45min styrketräning. 35min lugn löpning.
Tisdag: 40min lugn paddelmaskin.
Onsdag: 50min paddelmaskin varav 20 i riktigt hårt tempo.
Fredag: 110min lugn skate.
Lördag: 120min stakning. 60 min i långloppsfart och 60 min njutning.
Söndag: 100min lugn skate.

Årets träningsvolym står just idag på 423 timmar.

Tröttmössa i måndags morse i bunkern på jobbet.

24 timmar paddling

Måste bara göra reklam för M24KC. Kanske inte världens största arrangemang, men jag gillar att det finns utrymme för grejer som inte är helt ”mainstream”.

24 timmars paddling – Hur långt klarar du paddla under ett dygn? Alla är välkomna oavsett hur inbiten man är; vill du uppnå ditt eget rekord, det längsta du paddlat på en dag eller är du efter fjolårets rekord. Vi ser fram emot att träffas till gemensam start vid vårt klubbhus i Slottsparken för 24 timmars paddling 09:00 – 09:00 i Malmö kanal.

Information om loppet och hur du anmäler dig finns på tävlingens hemsida.